Alezoare de mașină HM

Vizualizare ca Grila Lista
Pagina
pe pagina
Vizualizare ca Grila Lista
Pagina
pe pagina

ALEZOARE DE MAȘINĂ

În ceea ce privește așchierea, alezorul este cea mai obișnuită sculă pentru realizarea de alezaje cu precizie de toleranță și de formă. Suprafețele generate cu alezorul corespund nivelului de calitate al finisării sau al finisării fine cu o freză, deci aproximativ Ra 0,2 până la 6,5 μm conform DIN 4766, dar în același timp Ra = 0,5 μm poate fi considerat ca fiind bun. Se pot obține toleranțe până la IT 6 sau chiar IT 5, dar numai dacă alezorul a fost șlefuit corespunzător și celelalte condiții de lucru corespund celor mai înalte cerințe în cadrul procesului de așchiere. Pentru pregătirea prealabilă pentru alezare trebuie să se efectueze pregăurirea și, de regulă, găurirea.

Ce alezor, în ce scop?

În funcție de modul de utilizare se face distincția între:

Alezoarele de mașină, după cum sugerează și numele, sunt concepute exclusiv pentru utilizarea pe mașini. Acestea diferă în funcție de tipul materialului de tăiere. Datorită valorilor de tăiere posibile mai ridicate, aceste scule sunt disponibile în model din HSS-E, VHM sau din carbură metalică. Un alezor de mașină din HSS-E este de regulă cea mai avantajoasă variantă, cu un alezor din VHM sunt posibile, în schimb, durate de viață mai lungi și timpi de prelucrare mai scurți.

O altă caracteristică de diferențiere, atât la alezoarele de mână, cât și la cele de mașină, este geometria piesei de tăiere. Comune și standardizate sunt:

  • alezoare cu canale drepte
  • alezoare cu canale de răsucire spre stânga
  • alezoare cu canale de răsucire spre stânga la 45°

Sculele care au un canal cu răsucire spre dreapta se utilizează doar în cazuri speciale. Acestea transportă șpanul în sus din alezaj, la fel ca în cazul burghielor elicoidale, dar calitatea suprafeței nu este întotdeauna satisfăcătoare. Alezoarele de mașină cu canale drepte sunt utilizate pentru prelucrarea găurilor înfundate, atunci când șpanul trebuie să fie preluat din canalele alezorului. Pentru toate celelalte cazuri de prelucrare, dar îndeosebi în cazul alezajelor întrerupte (de exemplu, caneluri, alezaje transversale etc.) sculele adecvate sunt alezoarele cu răsucire spre stânga. Deoarece acestea transportă șpanul spre față, pot fi prelucrate în principal găuri străpunse. Cu toate acestea, în acest scop ar trebui să se utilizeze numai un alezor de mașină, care are și tăiere pe partea dreaptă. Dacă scula nu are tăiere pe partea dreaptă, există riscul ca sula să intre în alezaj.

Pentru găurile înfundate se pot folosi alezoare numai dacă nu se prelucrează întreaga adâncime și există suficient spațiu pentru șpanul generat. Alezorul elicoidal rapid de mașină cu răsucire spre stânga de aproximativ 45° și-a dovedit eficiența în special în cazul materialelor cu șpan lung. Pentru alezaje perfect drepte și precise, adânci, se recomandă alezoarele frontale de mașină. Tăietura acestora este, după cum spune și numele, cu tăietură frontală. De aceea, acestea nu urmăresc alezajul preliminar, ci îl corectează cu precizie la centrare. Alezoarele frontale de mașină trebuie ghidate în bucșele de găurit.

În magazinul online Gühring găsiți alezoare de mașină din oțel rapid (HSS și HSS-E) și din carbură solidă. Sculele sunt disponibile fie cu tijă cu con Morse, fie cu tijă cilindrică. O tijă cilindrică este adecvată îndeosebi pentru instalații de producție mici precum construcția de prototipuri sau ateliere de reparații. De asemenea, în magazinul online Gühring puteți găsi freze pentru degroșare și finisare și tot ceea ce aveți nevoie în echipamentele de exploatare.

Cosul meu