Alezare

Gühring Reibwerkzeuge

Vizualizare ca Grila Lista
Pagina
pe pagina
Vizualizare ca Grila Lista
Pagina
pe pagina

Alezare

Alezarea, cum ar fi frezarea și găurirea face parte din procedeele de fabricație prin așchiere. La alezare se execută alezaje cu toleranță redusă. În acest scop un alezor pătrunde într-o gaură de centrare, realizată anterior cu un burghiu, o lărgește puțin, asigurând alezaje perfecte, cu o calitate ridicată a finisajului suprafeței. Astfel, la alezare se obține o precizie mult mai mare la diametru decât în cazul găuririi. Astfel, se pot realiza alezaje cu o toleranță IT7 și mai bună, conform toleranțelor ISO. Alezorul taie doar pe tăietură și este ghidat pe diametru.

Pentru realizarea de alezaje de calitate superioară trebuie selectat diametrul de prelucrare prealabilă al sculelor în funcție de diametrul dorit și de duritatea materialului care trebuie prelucrat cu acesta. În plus, poziția și dispunerea alezajului trebuie executate în mod optim la găurire, deoarece alezorul urmează alezajul existent și nu compară erorile poziției alezajului și cele ale dispunerii alezajului. Execuția canelurii alezorului este definită prin DIN NR.? cu literele A, B și C. Alezoarele cu matrița A au canale drepte, fiind utilizate pentru prelucrarea găurilor înfundate. Alezoarele cu matrița B și C sunt răsucite spre stânga. Sculele din acest model sunt adecvate pentru prelucrarea găurilor străpunse.

În cazul unui alezor de mână, ghidajul și avansul se fac „cu mâna”. Un alezor de mână este realizat, de regulă, din HSS. Pentru o mai bună ghidare în alezaj, alezorul de mână dispune de o secțiune lungă. Alezoarele pentru găuri de nit sunt utilizate frecvent pe mașinile de găurit manuale, pentru lărgirea unei găuri de nit. Un alezor de mașină, după cum sugerează și numele, este conceput exclusiv pentru utilizarea pe mașini. Aceste scule din HSS și HSS-E pot prelucra diametre între 1,0 și 50 mm. Alezoarele de mașină sunt realizate ca model cu tijă cu con Morse și tijă cilindrică. Tija cilindrică este prinsă uniform și asigură o precizie ridicată la concentricitate în timpul alezării. Alezoarele din HSS-E sunt cele mai rentabile datorită prețului de achiziție avantajos pentru serii mici, construcția de prototipuri și reparații. Un alezor de mașină din carbură metalică se remarcă față de alezorul de mână HSS-E printr-o durată de viață mult mai mare, o suprafață mai bună, ovalitate mai bună și un rezultat mai constant. Un alezor de mașină standard realizează o ajustare cu o toleranță de H7. Gühring dispune, de asemenea, de (un) alezor de sutimi în gama sa, cu care se poate crea o potrivire în aproape orice dimensiune.

Dimensiunile constructive ale alezoarelor sunt standardizate în diferite standarde DIN.

Mai jos sunt prezentate cele mai importante standarde DIN pentru alezoare.

  • DIN 212 Alezoare de mașină din HSS cu tijă cilindrică
  • DIN 208 Alezoare de mașină din HSS cu tijă cu con Morse
  • DIN 8089 Alezoare de mașină din HSS
  • DIN 8050/8051 Alezoare de mașină din HM cu secțiune de tăiere scurtă cu tijă cilindrică/cu con Morse
  • DIN 8093/8094 Alezoare de mașină din HM cu tijă cilindrică/con Morse
  • DIN 8090 Alezoare de mașină din HM

Literele suplimentare adăugate la standardul DIN, A,B sau C determină forma constructivă a alezorului.

  • Matrița A cu canale drepte
  • Matrița B alezor cu canale de răsucire stânga
  • Matrița C alezor elicoidal rapid cu canale de răsucire stânga extremă